De gemeenteraad staat aan het hoofd van de gemeente en wordt elke vier jaar gekozen door de inwoners van de gemeente Eersel.
Eersel heeft 17 raadsleden. Burgemeester Wim Wouters is voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad heeft drie hoofdtaken:
- Volksvertegenwoordiging-behartigen van de belangen van alle inwoners van de gemeente Eersel.
- Kaderstellen -vaststellen van de hoofdlijnen van het beleid. Het college van burgemeester en wethouders bereidt de besluiten voor en voert ze uit.
- Controleren - toezicht houden op de uitvoering door het college.
De commissie adviseert de gemeenteraad over raadsvoorstellen.
Tijdens commissievergaderingen stellen de leden vragen totdat alles duidelijk is. Daarna geven ze advies over de behandeling in de raad: wordt het een hamerstuk of een bespreekstuk?
De commissie bestaat uit raadsleden en commissieleden die niet in de gemeenteraad zitten, maar wel door de raad zijn benoemd.
Het college van B&W is het dagelijks bestuur van de gemeente. Zij zorgen ervoor dat de besluiten van de gemeenteraad worden uitgevoerd.
De collegeleden zijn op 18 mei 2022 geïnstalleerd door de gemeenteraad.
Het coalitieakkoord is op 24 mei 2022 vastgesteld door de gemeenteraad.
Het presidium bestaat uit de voorzitter van de gemeenteraad (de burgemeester) en de fractievoorzitters van de zes politieke partijen in de gemeenteraad.
Het presidium
- stelt vast welke onderwerpen in de gemeenteraad worden besproken
- stelt de vergaderdata vast voor de gemeenteraad en commissie
- geeft advies over de organisatie en werkwijze van de gemeenteraad en raadscommissies
De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.
De griffie ondersteunt en adviseert de gemeenteraad. De griffie is onafhankelijk en neutraal.
Contact:
- via het contactformulier op de website
- mail: griffie@eersel.nl
- 0497-531 300.
De gemeenten Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden hebben samen een Rekenkamer.
Wat doet de rekenkamer?
De rekenkamer doet namens de vier gemeenteraden onafhankelijk onderzoek naar het beleid van de gemeenten en het werk van het gemeentebesturen. De rekenkamer ondersteunt daarmee de gemeenteraden bij hun controlerende taak.
De rekenkamer stelt vragen als:
• Bereiken we onze doelen?
• Zijn de kosten zo laag mogelijk?
• Voldoet het aan de regels?
Onafhankelijk
De rekenkamer is onafhankelijk. De leden hebben geen directe binding met de politiek. Iedereen (gemeenteraad, college, medewerkers, inwoners) kan onderwerpen aandragen, maar de rekenkamer bepaalt zelf wat hij onderzoekt.
Samenstelling
Voorzitter: H.W.A.M. (Hein-Willem) Vlemmix
Plaatsvervangend voorzitter: H.J.J.M. (Harry) Smeets
Ambtelijk secretaris: N.A.J. Seegers.
Contact: rekenkamer@bladel.nl of 0497-361 636.
Nevenfuncties leden Rekenkamer
H. Vlemmix is ook senior business controller van de gemeente Eindhoven.
H. Smeets is ook strategisch beleidsadviseur gemeente Venlo, voorzitter Rekenkamer gemeente Berg en Dal, directeur Rekenkamer gemeente Beuningen, voorzitter Rekenkamer gemeente Overbetuwe en lid gemeenteraad Heumen.